A diófa gyümölcse gazdagon tartalmaz sokféle anyagot ,amelyekkel védhetjük egészségünket. Ezek közül kiemelkedő a linolsav ,és linolénsav ,valamint az antioxidáns hatású bioflavonoidok.Ezekről már korábban kiderült ,hogy csökkentik az LDL koleszterin szintet ,és egy gyulladáskeltő hatású úgynevezett C-reaktív fehérje szintjét.
Ez a gazdagság felkeltette a kutatók érdeklődését többféle dologgal kapcsolatban .Az egyik ilyen dolog ,amely befolyásolja mindennapi életünket és nincs módunk kikerülni azt -a stressz. Az embereknek akik túlzott biológiai válasszal reagálnak a stresszhelyzetekre nagyobb az esélyük a szívbetegségek kialakulására.Azt akarták kideríteni ,hogy a nővényi eredetű omega3 zsírsavak , mint az alfa-linolénsav amely a dióban ,és a lenolajban is található tompítja-e a stressz okozta szív ,és érrendszeri válaszokat.
A vizsgálat alapja egy hat hetes diéta volt ,amelyben a részt vevők véletlenszerűen, átlagos étrendet ,dióval ,és dióolajjal kiegészített étrendet (1,3 gramm dió +1evőkanál dióolaj),vagy a harmadik csoport a diós diéta mellé még 1,5 evőkanál lenolajat is kapott. Tették ezt oly módon ,hogy az étkezések energiatartalma azonos volt a csoportokban ,és a magokat valamint az olajokat szépen beillesztették a normál étkezésbe ,mint saláta olajat ,vagy süteményt.Majd a diéta végén a részt vevőket pszichikai , és fizikai stressznek tették ki .A dióval és dióolajjal kiegészített diétát fogyasztóknak mind a nyugalmi vérnyomása csökkent ,mind pedig a stresszhelyzetben mért vérnyomása. A lenolajjal kiegészített diéta sem adott további előnyöket.
Más vizsgálatok szerint a dió javíthatja az idős emberek motoros ,és viselkedésbeli képességét ,amelynek változása az idegszövet oxidatív károsodásával függ össze .
Néhány szem nyers dió beillesztése az egyébként magas telített zsírtartalmú étkezésbe pedig csökkenti a káros zsírok kártételét az artériákban és evvel segít fenntartani az erek rugalmasságát.
A nálunk dióként ismert csonthéjas a sokfajta dióféle közül a legkülönlegesebb ,mondhatnánk az anyatermészet ajándéka.Más “diókkal “összehasonlítva (mandula ,mogyoró ,pisztácia,kesudió ,makadámdió,pekándió) antioxidáns hatékonysága sokkal magasabb , és még a híresen erőteljes antioxidáns, az E-vitamin hatékonyságán is túl tesz. Még egy jelentős előnye van a többi diófélékkel összehasonlítva ,hogy általában pörkölés nélkül fogyasztható.A diófélék pörkölése csökkenti a bennük levő antioxidánsok minőségét,nyersen fogyasztva azonban kihasználható a teljes hatékonyság.
A dió önmagában egy kerek egész étkezést nyújthat nekünk a sok ,jó minőségű fehérjéjével ,amelyek helyettesíthetik a húst,élelmi rost tartalmával ,vitaminokkal , ásványi anyagokkal ,és mindezek mellett tej ,és gluténmentes.Mindössze naponta 7-8 szem nyersen elrágcsált dió csökkentheti a szív,és érrendszeri betegségek,bizonyos típusú daganatok ,az epekő, a kettes típusú cukorbetegség kockázatát.
Forrás: ScienceDaily apr.25 2008,okt. 04 2010,marc.28 2011 ; Fitoterápiakalauz.hu


